Potreba nabozenstvi v soucasnem zivote

From: braggart (braggart@cmail.cz)
Date: 01. 07. 2000, 16:47 CEST


Jednim z duvodu pro nabozenskou cinnost je to, ze samotny materialni
pokrok neposkytuje trvalou radost nebo uspokojeni.Vskutku se zda, ze
cim vice ziskavame po materialni strance, v tim vetsim strachu zijeme.
Doslo k uzasnemu vedeckotechnickemu rozvoji, ktery bude bezpochyby
pokracovat. Ale to lidem sotva prinese stalou a konecnou radost,
protoze materialni pokrok vzdy vyvolava touhu po dalsim pokroku, takze
radost, kterou prinasi, je pouze pomijiva. Ale na druhe strane, kdyz
mysl proziva radost a uspokojeni, samotne materialni potize se snaseji
lehce. Jestlize budeme radost odvozovat jen od samotne mysli, bude to
radost skutecna a trvala.
Zadna radost se nevyrovna poteseni, jez vznika z duchovni cinnosti.
Toto je nejvyssi radost a svou povahou je konecna. Jednotliva
nabozenstvi ukazala svou vlastni cestu, jak ji dosahnout.
Druhym duvodem pro nabozensky zivot je, ze jsme na nem zavisli i pro
urcite vlastni poteseni. Radost a bolest vseobecne nevznikaji pouze
pod vlivem faktoru vnejsich, ale take vnitrnich. Chybi-li vnitrni
odezva, zadna vnejsi stimulace nemuze vyvolat radost nebo bolest.
Nedisciplinovana mysl vyjadruje zle myslenky zlymi ciny a tyto ciny
zanechavaji v mysli pretrvavajici zle nasledky. Jakmile jsou z vnejsku
stimulovany, mysl trpi nasledky svych minulych cinu. Jestlize tedy
trpime, ma nase utrpeni sve vzdalene priciny v minulosti. Veskera
radost i bolest ma dusevni puvod; nabozenstvi jsou potrebna, nebot bez
nich nelze ovladnout mysl.

Tolik napsal o potrebe nabozenstvi 14. dalajlama v knize Uvod do
buddhismu. Myslim, ze je to velice dobre napsane vysvetleni pro
neverici (co vy na to?), ovsem zajimaly by mne i nazory pritomnych
krestanu.

<^^> Braggart >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
<<<<<<<<<<<<braggart@cmail.cz <^^>



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 10. 08. 2001, 14:33 CEST