Re: OT: Rada jak na hodnoceni

From: Rad Wiz <wizrad (zavinac)>
Date: Wed, 17 Aug 2011 11:15:52 +0200
Ahoj.

Díky za info. Určitě něco z toho využiji.

Jedná se o opravy televizí, monitorů a VT.
Přičemž za kritérium kvality se považuje, co nejnižší návratnost
po cca měsíc opravě.
Hodnotit bychom chtěli jak podle počtu opravených kusů, tak právě
i podle té návratnosti. Ta by měla mít o trochu větší váhu.
Problém však s tímto údajem je, že je k dispozici zhruba s měsíčním
zpožděním a nenapadá mě, jak jej zvýhodnit.

Ale možná by to šlo. Nejprve přidělit nějaký bonus za výkonnost
a poté s určitým zpožděním aplikovat odečet za porušení kvality.
Vyplácelo by se třeba až čtvrtletně.

Wiz

2011/8/16 Tomáš Vymětal <vymetalt.inet (zavinac) gmail.com>

> Sice s párdenním zpožděním, ale přece ;)
>
> Dost záleží co to je za výrobu, jestli dělník u pásu nebo kusová výroba.
> Jestli se kontrola provádí následně nebo se zmetkovitost určuje na základě
> reklamací. Taky třeba jak funguje systém odměňování. Z praxe můžu nastřelit
> dva principy:
>
> U kusové zakázkové výroby jsme zavedli motivační bonusy, resp. prémie,
> které se měly rozdávat plošně všem, jsme upravili o "pokuty". Každý dostal
> konto, na které se mu každý měsíc uložila tato prémie, a pokud něco
> vyzmetkoval, škoda se platila z jeho účtu. Každé čtvrtletí se pak vyplatila
> částka, která zbyla za předchozí čtvrtletí (tedy ve výplatě za 7. měsíc
> prémie za 1.-3.). Plus se zavedlo pravidlo, že nešlo jít do mínusu. Tj.
> pokud toho člověk posral víc než je zdrávo, šel na pokec "co se děje", pokud
> se to dělo příliš často, celkem dva lidi takto "odešli". Ukázalo se, že je
> lepší, když lidi neznají vnitřní principy, protože se v tom začnou hrabat,
> případně ojebávat, hotfixovat vlastní zmetky. Když už, tak vyzmetkoval jsi
> toto a tamto, tak se ti krouhly prémie. Výhoda je, že se nesahá na základní
> složku mzdy, což u většiny lidí vede k výrazné nespokojenosti. Kdežto když
> dostávají snížené prémie, nebolí to tak.
>
> U pásové výroby je v 99% případů rozepsán technologický rozpis, časová a
> finanční nákladnost na výrobu dílů, strojový čas, manipulace, atd.
> Zmetkovitost je pak pouze modulem, který se posadí nad takovou "databázi".
> Výhodou je, že se tím odhalí nejen přesná kvalita (a pořadí) lidí, ale přímo
> vypočítají náklady na způsobené škody. Mimoto každý zmetek (reklamace) není
> jen mínus kus oproti plus kusu, ale je třeba přičíst zpomalení práce,
> recyklaci, práci dalších lidí a podobně. Reklamace nebo vyzmetkování jednoho
> dílu se tak klidně může vyšplhat na stonásobky výrobní ceny dílu kvalitního.
> Příklad? Kdyby třeba operátor nýtoval řekněme 4 nýty v hodnotě půl koruny (a
> mzdovými náklady další půl koruny) na kus plechu v hodnotě 50, když pokazí
> jeden díl ze sta (počítejme neopravitelně), způsobil škodu 54 Kč přímé
> ztráty, přitom ale 99 zbylých kusů bude v pořádku, díky čemuž vlastně 396 Kč
> vložil do výrobků. V další úrovni by pak z těchto 990 kusů byl jeden
> reklamován zákazníkem. Jenže už bude součástí většího dílu (počítejme opět
> neopravitelný), který bude nutné vyhodit. Cena dílu bude řekněme 250 Kč,
> plus náklady na dopravu nějaké 200, dvacet minut práce reklamačního
> technika, řekněme 100, jsme na 550 Kč na jednom reklamovaném dílu. 4000
> dělník do dílů "investoval", stál firmu 10x54 + 550 = 1090 Kč, takže je
> vlastně 2910 Kč "v plusu". Kdyby takto vyzmetkoval řekněme 5 dílů z tisíce,
> už by pro firmu nebyl přínosem (nevydělal by si na sebe), mimoto by
> ohrožoval kvalitu značky. Podobné výpočty obsahují "lepší" výrobní IS zcela
> běžně a průběžnými reklamacemi se automaticky tyto hodnoty zpřesňují, a i
> díky tomu je lze do budoucna lépe odhadovat.
>
> V obou případech se však kalkuluje s konkrétními částkami, procentuální
> kvalitu takto zkoumat nelze, někdo je šikovnější, jiný zkušenější, jiný zase
> pomalejší, ale jeho práce kvalitní.
>
> Jelikož ale podobné výpočty mají na svědomí technologové, hádám, že půjde o
> nějakou malovýrobu. Popřemýšlel bych o nasazení úkolovky. Tj. dostaneš kolik
> uděláš, mínus to, co posereš, ideálně nějak zabaleno do prémií jako v prvním
> příkladu. Důležité však je, aby si každý jednotlivec uvědomil, že musí sám
> kontrolovat svoji práci a nebát se vyzmetkovat, případně nechat zhodnocení
> jiným. Protože když se to chytí později, náklady budou několikanásobné.
>
Received on 17. 08. 2011, 11:15 CEST

This archive was generated by hypermail 2.2.0 : 17. 08. 2011, 11:15 CEST