Ahoj. Díky za info. Určitě něco z toho využiji. Jedná se o opravy televizí, monitorů a VT. Přičemž za kritérium kvality se považuje, co nejnižší návratnost po cca měsíc opravě. Hodnotit bychom chtěli jak podle počtu opravených kusů, tak právě i podle té návratnosti. Ta by měla mít o trochu větší váhu. Problém však s tímto údajem je, že je k dispozici zhruba s měsíčním zpožděním a nenapadá mě, jak jej zvýhodnit. Ale možná by to šlo. Nejprve přidělit nějaký bonus za výkonnost a poté s určitým zpožděním aplikovat odečet za porušení kvality. Vyplácelo by se třeba až čtvrtletně. Wiz 2011/8/16 Tomáš Vymětal <vymetalt.inet (zavinac) gmail.com> > Sice s párdenním zpožděním, ale přece ;) > > Dost záleží co to je za výrobu, jestli dělník u pásu nebo kusová výroba. > Jestli se kontrola provádí následně nebo se zmetkovitost určuje na základě > reklamací. Taky třeba jak funguje systém odměňování. Z praxe můžu nastřelit > dva principy: > > U kusové zakázkové výroby jsme zavedli motivační bonusy, resp. prémie, > které se měly rozdávat plošně všem, jsme upravili o "pokuty". Každý dostal > konto, na které se mu každý měsíc uložila tato prémie, a pokud něco > vyzmetkoval, škoda se platila z jeho účtu. Každé čtvrtletí se pak vyplatila > částka, která zbyla za předchozí čtvrtletí (tedy ve výplatě za 7. měsíc > prémie za 1.-3.). Plus se zavedlo pravidlo, že nešlo jít do mínusu. Tj. > pokud toho člověk posral víc než je zdrávo, šel na pokec "co se děje", pokud > se to dělo příliš často, celkem dva lidi takto "odešli". Ukázalo se, že je > lepší, když lidi neznají vnitřní principy, protože se v tom začnou hrabat, > případně ojebávat, hotfixovat vlastní zmetky. Když už, tak vyzmetkoval jsi > toto a tamto, tak se ti krouhly prémie. Výhoda je, že se nesahá na základní > složku mzdy, což u většiny lidí vede k výrazné nespokojenosti. Kdežto když > dostávají snížené prémie, nebolí to tak. > > U pásové výroby je v 99% případů rozepsán technologický rozpis, časová a > finanční nákladnost na výrobu dílů, strojový čas, manipulace, atd. > Zmetkovitost je pak pouze modulem, který se posadí nad takovou "databázi". > Výhodou je, že se tím odhalí nejen přesná kvalita (a pořadí) lidí, ale přímo > vypočítají náklady na způsobené škody. Mimoto každý zmetek (reklamace) není > jen mínus kus oproti plus kusu, ale je třeba přičíst zpomalení práce, > recyklaci, práci dalších lidí a podobně. Reklamace nebo vyzmetkování jednoho > dílu se tak klidně může vyšplhat na stonásobky výrobní ceny dílu kvalitního. > Příklad? Kdyby třeba operátor nýtoval řekněme 4 nýty v hodnotě půl koruny (a > mzdovými náklady další půl koruny) na kus plechu v hodnotě 50, když pokazí > jeden díl ze sta (počítejme neopravitelně), způsobil škodu 54 Kč přímé > ztráty, přitom ale 99 zbylých kusů bude v pořádku, díky čemuž vlastně 396 Kč > vložil do výrobků. V další úrovni by pak z těchto 990 kusů byl jeden > reklamován zákazníkem. Jenže už bude součástí většího dílu (počítejme opět > neopravitelný), který bude nutné vyhodit. Cena dílu bude řekněme 250 Kč, > plus náklady na dopravu nějaké 200, dvacet minut práce reklamačního > technika, řekněme 100, jsme na 550 Kč na jednom reklamovaném dílu. 4000 > dělník do dílů "investoval", stál firmu 10x54 + 550 = 1090 Kč, takže je > vlastně 2910 Kč "v plusu". Kdyby takto vyzmetkoval řekněme 5 dílů z tisíce, > už by pro firmu nebyl přínosem (nevydělal by si na sebe), mimoto by > ohrožoval kvalitu značky. Podobné výpočty obsahují "lepší" výrobní IS zcela > běžně a průběžnými reklamacemi se automaticky tyto hodnoty zpřesňují, a i > díky tomu je lze do budoucna lépe odhadovat. > > V obou případech se však kalkuluje s konkrétními částkami, procentuální > kvalitu takto zkoumat nelze, někdo je šikovnější, jiný zkušenější, jiný zase > pomalejší, ale jeho práce kvalitní. > > Jelikož ale podobné výpočty mají na svědomí technologové, hádám, že půjde o > nějakou malovýrobu. Popřemýšlel bych o nasazení úkolovky. Tj. dostaneš kolik > uděláš, mínus to, co posereš, ideálně nějak zabaleno do prémií jako v prvním > příkladu. Důležité však je, aby si každý jednotlivec uvědomil, že musí sám > kontrolovat svoji práci a nebát se vyzmetkovat, případně nechat zhodnocení > jiným. Protože když se to chytí později, náklady budou několikanásobné. >Received on 17. 08. 2011, 11:15 CEST
This archive was generated by hypermail 2.2.0 : 17. 08. 2011, 11:15 CEST