Re: OT: Rada jak na hodnoceni

From: Tomáš Vymětal <vymetalt.inet (zavinac)>
Date: Tue, 16 Aug 2011 09:01:48 +0200
Sice s párdenním zpožděním, ale přece ;)

Dost záleží co to je za výrobu, jestli dělník u pásu nebo kusová výroba. 
Jestli se kontrola provádí následně nebo se zmetkovitost určuje na 
základě reklamací. Taky třeba jak funguje systém odměňování. Z praxe 
můžu nastřelit dva principy:

U kusové zakázkové výroby jsme zavedli motivační bonusy, resp. prémie, 
které se měly rozdávat plošně všem, jsme upravili o "pokuty". Každý 
dostal konto, na které se mu každý měsíc uložila tato prémie, a pokud 
něco vyzmetkoval, škoda se platila z jeho účtu. Každé čtvrtletí se pak 
vyplatila částka, která zbyla za předchozí čtvrtletí (tedy ve výplatě za 
7. měsíc prémie za 1.-3.). Plus se zavedlo pravidlo, že nešlo jít do 
mínusu. Tj. pokud toho člověk posral víc než je zdrávo, šel na pokec "co 
se děje", pokud se to dělo příliš často, celkem dva lidi takto "odešli". 
Ukázalo se, že je lepší, když lidi neznají vnitřní principy, protože se 
v tom začnou hrabat, případně ojebávat, hotfixovat vlastní zmetky. Když 
už, tak vyzmetkoval jsi toto a tamto, tak se ti krouhly prémie. Výhoda 
je, že se nesahá na základní složku mzdy, což u většiny lidí vede k 
výrazné nespokojenosti. Kdežto když dostávají snížené prémie, nebolí to tak.

U pásové výroby je v 99% případů rozepsán technologický rozpis, časová a 
finanční nákladnost na výrobu dílů, strojový čas, manipulace, atd. 
Zmetkovitost je pak pouze modulem, který se posadí nad takovou 
"databázi". Výhodou je, že se tím odhalí nejen přesná kvalita (a pořadí) 
lidí, ale přímo vypočítají náklady na způsobené škody. Mimoto každý 
zmetek (reklamace) není jen mínus kus oproti plus kusu, ale je třeba 
přičíst zpomalení práce, recyklaci, práci dalších lidí a podobně. 
Reklamace nebo vyzmetkování jednoho dílu se tak klidně může vyšplhat na 
stonásobky výrobní ceny dílu kvalitního. Příklad? Kdyby třeba operátor 
nýtoval řekněme 4 nýty v hodnotě půl koruny (a mzdovými náklady další 
půl koruny) na kus plechu v hodnotě 50, když pokazí jeden díl ze sta 
(počítejme neopravitelně), způsobil škodu 54 Kč přímé ztráty, přitom ale 
99 zbylých kusů bude v pořádku, díky čemuž vlastně 396 Kč vložil do 
výrobků. V další úrovni by pak z těchto 990 kusů byl jeden reklamován 
zákazníkem. Jenže už bude součástí většího dílu (počítejme opět 
neopravitelný), který bude nutné vyhodit. Cena dílu bude řekněme 250 Kč, 
plus náklady na dopravu nějaké 200, dvacet minut práce reklamačního 
technika, řekněme 100, jsme na 550 Kč na jednom reklamovaném dílu. 4000 
dělník do dílů "investoval", stál firmu 10x54 + 550 = 1090 Kč, takže je 
vlastně 2910 Kč "v plusu". Kdyby takto vyzmetkoval řekněme 5 dílů z 
tisíce, už by pro firmu nebyl přínosem (nevydělal by si na sebe), mimoto 
by ohrožoval kvalitu značky. Podobné výpočty obsahují "lepší" výrobní IS 
zcela běžně a průběžnými reklamacemi se automaticky tyto hodnoty 
zpřesňují, a i díky tomu je lze do budoucna lépe odhadovat.

V obou případech se však kalkuluje s konkrétními částkami, procentuální 
kvalitu takto zkoumat nelze, někdo je šikovnější, jiný zkušenější, jiný 
zase pomalejší, ale jeho práce kvalitní.

Jelikož ale podobné výpočty mají na svědomí technologové, hádám, že 
půjde o nějakou malovýrobu. Popřemýšlel bych o nasazení úkolovky. Tj. 
dostaneš kolik uděláš, mínus to, co posereš, ideálně nějak zabaleno do 
prémií jako v prvním příkladu. Důležité však je, aby si každý 
jednotlivec uvědomil, že musí sám kontrolovat svoji práci a nebát se 
vyzmetkovat, případně nechat zhodnocení jiným. Protože když se to chytí 
později, náklady budou několikanásobné.




Dne 12.8.2011 11:16, Rad Wiz napsal(a):
> Chtěl bych nějak podle toho určit "kvalitu" toho pracovníka.
> Jedná se v podstatě o techniky, chci nějak posoudit množství oprav
> vzhledem k jejich kvalitě, abych mohl nastavit motivační program.
> Důležité jsou i ty váhy jednotlivých činností.
>
> Wiz
>
> Dne 12. srpna 2011 10:12 Keberdle Václav<keberdle (zavinac) gmail.com>  napsal(a):
>
>> AHoj,
>> zajímavé téma. Chvilku jsem dělal kontrolora:)
>>
>> Důležité je asi k čemu se to má použít.
>>
>> Dále asi najít průměr obou hodnot.
>>
>> Asi bych je vynásobil..
>>
>> Otázka je zda se dají prodat 60% kvalitní kusy za 60% ceny.. Pokud ne tak
>> zjisti podle jakého vzorce>  pokud tedy potřebuješ čísla pro zisk.
>> Zdali je nějaká mez "totálního zmetku" apd..
>>
>>
>>
>> S pozdravem
>>
>> Vašek  Keberdle
>> tel: 723 557 863
>> www.ucinnejsiweb.cz
>>
>>
>>
>> 2011/8/12 Rad Wiz<wizrad (zavinac) gmail.com>
>>
>>> Zdravím všechny.
>>>
>>> Předem se omlouvám za OT, ale potřeboval bych poradit
>>> s následující věcí:
>>>
>>> Mám dvě kritéria podle kterých chci hodnotit a to počet zpracovaných kusů
>>> a kvalitu danou nějakým procentním vyjádřením.
>>> Hodnota těch kusů se ještě liší úrovní které jsou dvě.
>>> Jedna má dejme tomu koeficient 1 a druhá 0,8. Samozřejmě je důležitý,
>>> co největší počet.
>>> Proti tomu jde kvalita, kterou bych zvýhodnil proti tomu počtu kusů.
>>> Kvalita vychází z počtu kusů, které neprošly kontrolou.
>>>
>>> Ideálně bych potřeboval jednu hodnotu, která by charakterizovala
>>> daného pracovníka, jak po stránce kvality, tak aby odrážela množství
>> kusů.
>>>
>>> Ale určitě si nechám poradit i jiný způsob, který by mi umožnil hodnotit.
>>> Uvažuji nad tím už několik dní, ale zatím mě nic nenapadlo. :-(
>>>
>>> Wiz
>>>
>>
>
Received on 16. 08. 2011, 09:01 CEST

This archive was generated by hypermail 2.2.0 : 16. 08. 2011, 09:02 CEST