Re: OT: Rada jak na hodnoceni

From: Tomáš Vymětal <vymetalt.inet (zavinac)>
Date: Wed, 17 Aug 2011 12:18:07 +0200
Jo, tak tam se asi perfektně hodí ten první příklad, co jsem psal. Tam 
lidi dělali cca 50-150 "ks" měsíčně, což by mohlo odpovídat. Větší váhu 
na opravy bych pak řešil jednak odečtem "vydělané" částky a pak nějakou 
pokutou (nejspíš ceník na základě zkušeností a o co šlo) a náklady na 
znovuopravu, plus možná nějaký ten poplatek za papírování (zase na 
základě času, který to sežere), vše odečítáno z prémií. Až někdo přijde 
a bude chtít vědět "proč mám tak málo", stačí mrknout do db a přečíst 
"posrals tohle, toto a tamto, stálo nás to tolik peněz, bylo by nefér 
vůči lidem, kteří nic neposrali, abys dostal stejně".



Dne 17.8.2011 11:15, Rad Wiz napsal(a):
> Ahoj.
>
> Díky za info. Určitě něco z toho využiji.
>
> Jedná se o opravy televizí, monitorů a VT.
> Přičemž za kritérium kvality se považuje, co nejnižší návratnost
> po cca měsíc opravě.
> Hodnotit bychom chtěli jak podle počtu opravených kusů, tak právě
> i podle té návratnosti. Ta by měla mít o trochu větší váhu.
> Problém však s tímto údajem je, že je k dispozici zhruba s měsíčním
> zpožděním a nenapadá mě, jak jej zvýhodnit.
>
> Ale možná by to šlo. Nejprve přidělit nějaký bonus za výkonnost
> a poté s určitým zpožděním aplikovat odečet za porušení kvality.
> Vyplácelo by se třeba až čtvrtletně.
>
> Wiz
>
> 2011/8/16 Tomáš Vymětal<vymetalt.inet (zavinac) gmail.com>
>
>> Sice s párdenním zpožděním, ale přece ;)
>>
>> Dost záleží co to je za výrobu, jestli dělník u pásu nebo kusová výroba.
>> Jestli se kontrola provádí následně nebo se zmetkovitost určuje na základě
>> reklamací. Taky třeba jak funguje systém odměňování. Z praxe můžu nastřelit
>> dva principy:
>>
>> U kusové zakázkové výroby jsme zavedli motivační bonusy, resp. prémie,
>> které se měly rozdávat plošně všem, jsme upravili o "pokuty". Každý dostal
>> konto, na které se mu každý měsíc uložila tato prémie, a pokud něco
>> vyzmetkoval, škoda se platila z jeho účtu. Každé čtvrtletí se pak vyplatila
>> částka, která zbyla za předchozí čtvrtletí (tedy ve výplatě za 7. měsíc
>> prémie za 1.-3.). Plus se zavedlo pravidlo, že nešlo jít do mínusu. Tj.
>> pokud toho člověk posral víc než je zdrávo, šel na pokec "co se děje", pokud
>> se to dělo příliš často, celkem dva lidi takto "odešli". Ukázalo se, že je
>> lepší, když lidi neznají vnitřní principy, protože se v tom začnou hrabat,
>> případně ojebávat, hotfixovat vlastní zmetky. Když už, tak vyzmetkoval jsi
>> toto a tamto, tak se ti krouhly prémie. Výhoda je, že se nesahá na základní
>> složku mzdy, což u většiny lidí vede k výrazné nespokojenosti. Kdežto když
>> dostávají snížené prémie, nebolí to tak.
>>
>> U pásové výroby je v 99% případů rozepsán technologický rozpis, časová a
>> finanční nákladnost na výrobu dílů, strojový čas, manipulace, atd.
>> Zmetkovitost je pak pouze modulem, který se posadí nad takovou "databázi".
>> Výhodou je, že se tím odhalí nejen přesná kvalita (a pořadí) lidí, ale přímo
>> vypočítají náklady na způsobené škody. Mimoto každý zmetek (reklamace) není
>> jen mínus kus oproti plus kusu, ale je třeba přičíst zpomalení práce,
>> recyklaci, práci dalších lidí a podobně. Reklamace nebo vyzmetkování jednoho
>> dílu se tak klidně může vyšplhat na stonásobky výrobní ceny dílu kvalitního.
>> Příklad? Kdyby třeba operátor nýtoval řekněme 4 nýty v hodnotě půl koruny (a
>> mzdovými náklady další půl koruny) na kus plechu v hodnotě 50, když pokazí
>> jeden díl ze sta (počítejme neopravitelně), způsobil škodu 54 Kč přímé
>> ztráty, přitom ale 99 zbylých kusů bude v pořádku, díky čemuž vlastně 396 Kč
>> vložil do výrobků. V další úrovni by pak z těchto 990 kusů byl jeden
>> reklamován zákazníkem. Jenže už bude součástí většího dílu (počítejme opět
>> neopravitelný), který bude nutné vyhodit. Cena dílu bude řekněme 250 Kč,
>> plus náklady na dopravu nějaké 200, dvacet minut práce reklamačního
>> technika, řekněme 100, jsme na 550 Kč na jednom reklamovaném dílu. 4000
>> dělník do dílů "investoval", stál firmu 10x54 + 550 = 1090 Kč, takže je
>> vlastně 2910 Kč "v plusu". Kdyby takto vyzmetkoval řekněme 5 dílů z tisíce,
>> už by pro firmu nebyl přínosem (nevydělal by si na sebe), mimoto by
>> ohrožoval kvalitu značky. Podobné výpočty obsahují "lepší" výrobní IS zcela
>> běžně a průběžnými reklamacemi se automaticky tyto hodnoty zpřesňují, a i
>> díky tomu je lze do budoucna lépe odhadovat.
>>
>> V obou případech se však kalkuluje s konkrétními částkami, procentuální
>> kvalitu takto zkoumat nelze, někdo je šikovnější, jiný zkušenější, jiný zase
>> pomalejší, ale jeho práce kvalitní.
>>
>> Jelikož ale podobné výpočty mají na svědomí technologové, hádám, že půjde o
>> nějakou malovýrobu. Popřemýšlel bych o nasazení úkolovky. Tj. dostaneš kolik
>> uděláš, mínus to, co posereš, ideálně nějak zabaleno do prémií jako v prvním
>> příkladu. Důležité však je, aby si každý jednotlivec uvědomil, že musí sám
>> kontrolovat svoji práci a nebát se vyzmetkovat, případně nechat zhodnocení
>> jiným. Protože když se to chytí později, náklady budou několikanásobné.
>>
>
Received on 17. 08. 2011, 12:18 CEST

This archive was generated by hypermail 2.2.0 : 17. 08. 2011, 12:19 CEST