Re: Potreba nabozenstvi v soucasnem zivote

From: Bedrich Jetelina (bjt@vs.inext.cz)
Date: 06. 07. 2000, 11:48 CEST


> Nesouhlasim. Ateizmus neni ideologogie, netvrdi: Buh neni. Rikame, ze neni
> _zadna_  nadprirozena  sila, jsou  jen  vseobecne platne prirodni zakony,
> nektere  zname,  nektere  ne  a  clovek  se  ma  rozhodovat  podle poznani
> skutecnosti  a  sveho  usudku  rozumem,  bez  priznaku viry v kohokoliv a
> cehokoliv. At je to Buh, Budha, Satan ci Kim Ir Sen.

Nic proti rozumu, ale svym zpusobem je tedy povysen na misto Boha, ne?  Neni
to tedy vira v Boha, Buddhu, Satana ci Kim Ir Sena, ale v sebe samotneho
jako objektivniho meritka skutecnosti. Je to prirozene legitimni postoj, na
ktery ma clovek pravo, ale logicky v tom porad nevidim rozdil.

> Ateizmus  nedava  odpovedi  na  otazky,  pokud  neni  objektivne  poznana
> skutecnost,  ktera  by  to  dokazovala. Nebojim se rict "ja nevim" namisto
> "cesty bozi jsou nevyzpytatelne"

Svym zpusobem je to prece taky totez. Kdo na svete rozumi uplne vsemu a mam
odpoved na kazdou otazku patri nejspis do blazince.

>
> > Je iluzorni, ze dokazeme deti vychovat tak, aby byly prazdnou mnozinou,
do
> > ktere se pozdeji samy rozhodnou neco vepsat. Jestlize je rodice
vychovavaji
> > jako ateisty, jednoznacne je nasmerovavaji a davaji jim urcity
ideologicky
> > vklad do budoucna.
>
> To  je  jen  prostor  pro  rozumove  hodnoceni  situace a sveta. Dite neni
> prazdnou  mnozinou,  prazdnou  mnozinou  je prostor pro odpovedi na "vecne
> otazky".  Pokud  dite  zustane  verne  rozumu  nebo  pod  vlivem  okoli ci
> okolnosti pozdeji prijme nejakou viru, neni na zacatku deformovano virou v
> nekoho ci neco, tedy jaksi nepopsany list, co se viry tyka.

To si prave nemyslim, protoze jestli je vychovano v tom, ze neni zadna
nadprirozena sila, je mu vlozen do hlavy urcity vychozi predpoklad, ale to
bych se uz opakoval.
.
>
> Podle  tebe, jako vericiho, muze byt iluzorni nechat dite samo rozhodnout,
> jestli  bude  verit  v  Boha  nebo ne. Co kdyz pro jineho je samozrejmosti
> verit v Krishnu nebo Barbie?

Jenomze vira neni dedicna, ani ateismus neni dedicny. Dite do urciteho veku
se neni schopno rozhodnout a veri nekriticky tomu, co mu predkladaji rodice.
Nicmene jednoho dne se musi zacit i v otazkach viry rozhodovat samo.
Samozrejme, ze kazdy asi take (mimo jine) prihlizi k tomu, jak byl vychovan
a jak se rodicum jejich myslenkovy model osvedcil v praktickem zivota.
Existuje spousta deti z vericich rodin, ktera si vybira cestu ateismu - a
rodice s tim nic nemuzou udelat.
Idelani vychova by byla takova, aby z ditete vychovala cloveka, schopneho
samostatne a zodpovedne rozhodovat o svem zivote bez predsudku.
>
> Ateizmus  nedava  idelologocke  odpovedi na otazky, dava schopnost rozumem
> premyslet  a zkoumat sve okoli, munulost, predpokladat budouci vyvoj. Toje
> ale  veda.  A veda casto nabozenstvi prekazela, proto se s vedci tak divne
> zachazelo, ze?
>
Nabozenstvi by nemelo vede fusovat do remesla, protoze v principu odpovida
na uplne jine otazky a resi uplne jine problemy. Vzdycky, kdyz nabozenstvi
zacalo fungovat v jine rovine nez duchovni - tedy na poli statni moci,
dopadlo to spatne.

> > Ale  plati  to i pro ateisty - ucitel by mel nechat zaznit vsechny mozne
> > hypotezy  a nechat na detech (primerene k jejich veku), at se s tim samy
> > poperou.
>
> Da  se s tim souhlasit, s jednou vyhradou. Celostatne platne skolni osvovy
> pozaduji znalost jedne (jedine) teorie pro dobrou znamku. A tady si nejsem
> (SK)  zcela  jist,  kdyz  se  hodne lidi hlasi ke katolicke cirkvi, jak to
> nakonec dopadne. Nerad bych se stal obcanem nabozenskeho statu.
>
Vzhledem k vyse napsanemu je jasne, ze nabozensky stat nemuze dobre dopadnou
(respektive ti jeho obcane, kteri nepristoupi na JEDINOU SPRAVNOU viru).
Doufejme, ze k necemu takovemu nedojde, protoze v takovem state bych si taky
nepral zit. No a znalost nejake teorie na znamky neni spatna vec, je vsak
treba, aby skola ukazala v techto otazkach pluralitu a nevydavala at uz
darwinismus (ateiste) nebo kreacionismus (krestane) za jedinou a
nezpochybnitelnou pravdu.

> > Takze  ne  napriklad  tvrdit,  ze  Darwinova teorie je absolutni vedecka
> > pravda,  a  kdo  tomu  neveri  je na hlavu padly idiot, ale deti by mely
> > vedet,  ze  existuji i jine teorie vzniku sveta a zivota. A samozrejme i
> > naopak.
>
> No ja mam ve zvyku pouzit formulaci: "Podle Darwinovi teorie..." cim davam
> najevo,  ze  je  tady  teorie,  ktera rika, ze... ale muze tady byt i neco
> jineho, co jeste neznam. Tedy pouzivat rozum k poznavani, ne k slepe vire.
>
Nemam pocit, ze by vira vylucovala kriticky pohled na svet, pochybnosti,
rozum a vedu. Je pravda, ze nekteri lide se domnivaji, ze cim vetsi je
poznani, tim musi byt mensi vira, ale tak to prece neni.
Nekdo rika, ze vira je to, kdyz sam sebe zmanipuluji tak, ze necemu zacnu
slepe verit. Napriklad, ze muj ubohy P100 pojede jak PII 333. Muzu tomu
verit, az zmodram, ale stejne to bude k nicemu. Tak toto je slepa vira (a
zel ze mnohdy je tak nekterymi lidmi predstavovana jako jedina spravna).
V bibli (NZ) je pro slovo vira pouzito recke slovo "pistis", coz ma vyznam
duvera. Cili verici je clovek, ktery pouziva rozum k poznavani a na zaklade
nekterych duvodu (nikoliv dukazu, protoze jasne dukazy o Bohu neexistuji),
ziskal duveru v Boha. A to je vic nez presvedceni o existenci, je to vztah.

Bedrich Jetelina



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 10. 08. 2001, 14:33 CEST