Re: Potreba nabozenstvi v soucasnem zivote

From: Dusi (dusi@SoftHome.net)
Date: 06. 07. 2000, 15:48 CEST


Dobrý deň Bedrich Jetelina,

Dňa 6. júl 2000, o 11:48:25, si o Potreba nabozenstvi v soucasnem zivote napísal:

> Nic proti rozumu, ale svym zpusobem je tedy povysen na misto Boha, ne?

U Tebe mozna, u mne nikoliv. U mne totiz neni nic, co by se dalo pojmenovat
Slovem Buh. Zato je tady prokazatelne mozek a snad i rozum.

> Neni  to  tedy  vira  v  Boha, Buddhu, Satana ci Kim Ir Sena, ale v sebe
> samotneho   jako  objektivniho  meritka  skutecnosti.  Je  to  prirozene
> legitimni  postoj,  na  ktery  ma  clovek pravo, ale logicky v tom porad
> nevidim rozdil.

Ja necekam pomoc od nikoho jineho, krome sve leve paze, prave paze a toho,
co  je  (melo  by  byt)  nad  nimi,  tedy  hlavy. Misto modelni se k Bohu,
premyslim, co mohu a co nemohu udelat, jak to udelat, abych to mohl atd.

Kdysi  se  rikalo,  ze  priroda ma strach z prazdnoty a proto ji rychle se
snazi  necim  zaplnit. Ono to spis potrebuji lide. Pokud si mysli, ze maji
nekde  prazdno  (zadne  hmatatelne) tak si ho necim zaplni. Ve stylu lepsi
vrabec na strese, nez holub na poli.

>> Ateizmus  nedava  odpovedi  na  otazky,  pokud  neni  objektivne  poznana
>> skutecnost,  ktera  by  to  dokazovala. Nebojim se rict "ja nevim" namisto
>> "cesty bozi jsou nevyzpytatelne"

> Svym zpusobem je to prece taky totez.

Neni.  Protoze  se  neodvolavam na neco co jsem nevidel, necitil, nepoznal
ale tvrdim, ze me to pomuze, zachrani, kdyz....

> To si prave nemyslim, protoze jestli je vychovano v tom, ze neni zadna
> nadprirozena sila, je mu vlozen do hlavy urcity vychozi predpoklad, ale to
> bych se uz opakoval.

Ten  predpoklad tvrdi, ze neni nadprirozenych sil, jen nezname a nepoznane
sily.  Tedy  i  nadprirozena  sila,  pokud by skutecne existovala, splnuje
podminku,  aby  mohla  byt  soucasti teto mnoziny. Pokud se presvecis (?!)
nebo  z  jineho  duvodu  zacnes verit v Boha, je to uplne jiny predpoklad,
jako z pozice viry (ze existuje Nekdo, kdo vsechno zaridi, tedy proc by si
mel  neco  delat,  vse  je  jiz rozhodnuto) prejit na pouzivani rozumu. Je
tojako uklizet ve starem sklepe. Co vyhodis a co jeste ne?

> Jenomze vira neni dedicna, ani ateismus neni dedicny. Dite do urciteho veku
> se neni schopno rozhodnout a veri nekriticky tomu, co mu predkladaji rodice.

Nebo  SSM,  HitlerJugend,  Mlada  demokraticka  lavica,  nebo  jake  jeste
jugend-organizace.

> Nicmene jednoho dne se musi zacit i v otazkach viry rozhodovat samo.

A  ateizmus  mu  pomaha udrzet si do te doby hlavu prazdnou od jakychkoliv
ideologicky orientovanych nazoru. IMHO nesmyslnych.

> Idelani vychova by byla takova, aby z ditete vychovala cloveka, schopneho
> samostatne a zodpovedne rozhodovat o svem zivote bez predsudku.

A  IMHO  je  ateizmus,  tedy  nevira  v  nic  nedokazatelne, tim nejlepsim
vychodiskem.

> Nabozenstvi by nemelo vede fusovat do remesla, protoze v principu odpovida
> na uplne jine otazky a resi uplne jine problemy. Vzdycky, kdyz nabozenstvi
> zacalo fungovat v jine rovine nez duchovni - tedy na poli statni moci,
> dopadlo to spatne.

Nemas mail na papeze a biskupy?

> Nemam pocit, ze by vira vylucovala kriticky pohled na svet, pochybnosti,
> rozum a vedu.

Ale  primo  ovlivnuje  jednani  cloveka  v  kritickych situacich. Byl jsem
prislusnikem  jednotky pro zachranu lidi a vira by mi moc nepomohla, kdych
sam neco pro ty lidi neudelal.

> nekterymi  lidmi predstavovana jako jedina spravna). V bibli (NZ) je pro
> slovo  vira  pouzito  recke  slovo  "pistis", coz ma vyznam duvera. Cili
> verici je clovek, ktery pouziva rozum k poznavani a na zaklade nekterych
> duvodu  (nikoliv dukazu, protoze jasne dukazy o Bohu neexistuji), ziskal
> duveru v Boha. A to je vic nez presvedceni o existenci, je to vztah.

Rad se bavim s inteligentnimi lidmi.

-- 
Dusi



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 10. 08. 2001, 14:33 CEST