Dobrý deň Bedrich Jetelina, Dňa 6. júl 2000, o 11:48:25, si o Potreba nabozenstvi v soucasnem zivote napísal: > Nic proti rozumu, ale svym zpusobem je tedy povysen na misto Boha, ne? U Tebe mozna, u mne nikoliv. U mne totiz neni nic, co by se dalo pojmenovat Slovem Buh. Zato je tady prokazatelne mozek a snad i rozum. > Neni to tedy vira v Boha, Buddhu, Satana ci Kim Ir Sena, ale v sebe > samotneho jako objektivniho meritka skutecnosti. Je to prirozene > legitimni postoj, na ktery ma clovek pravo, ale logicky v tom porad > nevidim rozdil. Ja necekam pomoc od nikoho jineho, krome sve leve paze, prave paze a toho, co je (melo by byt) nad nimi, tedy hlavy. Misto modelni se k Bohu, premyslim, co mohu a co nemohu udelat, jak to udelat, abych to mohl atd. Kdysi se rikalo, ze priroda ma strach z prazdnoty a proto ji rychle se snazi necim zaplnit. Ono to spis potrebuji lide. Pokud si mysli, ze maji nekde prazdno (zadne hmatatelne) tak si ho necim zaplni. Ve stylu lepsi vrabec na strese, nez holub na poli. >> Ateizmus nedava odpovedi na otazky, pokud neni objektivne poznana >> skutecnost, ktera by to dokazovala. Nebojim se rict "ja nevim" namisto >> "cesty bozi jsou nevyzpytatelne" > Svym zpusobem je to prece taky totez. Neni. Protoze se neodvolavam na neco co jsem nevidel, necitil, nepoznal ale tvrdim, ze me to pomuze, zachrani, kdyz.... > To si prave nemyslim, protoze jestli je vychovano v tom, ze neni zadna > nadprirozena sila, je mu vlozen do hlavy urcity vychozi predpoklad, ale to > bych se uz opakoval. Ten predpoklad tvrdi, ze neni nadprirozenych sil, jen nezname a nepoznane sily. Tedy i nadprirozena sila, pokud by skutecne existovala, splnuje podminku, aby mohla byt soucasti teto mnoziny. Pokud se presvecis (?!) nebo z jineho duvodu zacnes verit v Boha, je to uplne jiny predpoklad, jako z pozice viry (ze existuje Nekdo, kdo vsechno zaridi, tedy proc by si mel neco delat, vse je jiz rozhodnuto) prejit na pouzivani rozumu. Je tojako uklizet ve starem sklepe. Co vyhodis a co jeste ne? > Jenomze vira neni dedicna, ani ateismus neni dedicny. Dite do urciteho veku > se neni schopno rozhodnout a veri nekriticky tomu, co mu predkladaji rodice. Nebo SSM, HitlerJugend, Mlada demokraticka lavica, nebo jake jeste jugend-organizace. > Nicmene jednoho dne se musi zacit i v otazkach viry rozhodovat samo. A ateizmus mu pomaha udrzet si do te doby hlavu prazdnou od jakychkoliv ideologicky orientovanych nazoru. IMHO nesmyslnych. > Idelani vychova by byla takova, aby z ditete vychovala cloveka, schopneho > samostatne a zodpovedne rozhodovat o svem zivote bez predsudku. A IMHO je ateizmus, tedy nevira v nic nedokazatelne, tim nejlepsim vychodiskem. > Nabozenstvi by nemelo vede fusovat do remesla, protoze v principu odpovida > na uplne jine otazky a resi uplne jine problemy. Vzdycky, kdyz nabozenstvi > zacalo fungovat v jine rovine nez duchovni - tedy na poli statni moci, > dopadlo to spatne. Nemas mail na papeze a biskupy? > Nemam pocit, ze by vira vylucovala kriticky pohled na svet, pochybnosti, > rozum a vedu. Ale primo ovlivnuje jednani cloveka v kritickych situacich. Byl jsem prislusnikem jednotky pro zachranu lidi a vira by mi moc nepomohla, kdych sam neco pro ty lidi neudelal. > nekterymi lidmi predstavovana jako jedina spravna). V bibli (NZ) je pro > slovo vira pouzito recke slovo "pistis", coz ma vyznam duvera. Cili > verici je clovek, ktery pouziva rozum k poznavani a na zaklade nekterych > duvodu (nikoliv dukazu, protoze jasne dukazy o Bohu neexistuji), ziskal > duveru v Boha. A to je vic nez presvedceni o existenci, je to vztah. Rad se bavim s inteligentnimi lidmi. -- Dusi
This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 10. 08. 2001, 14:33 CEST