Re: Path searching

From: Paco (paco@seznam.cz)
Date: 14. 06. 2002, 12:04 CEST


> programuju si čistě pro svoji potěchu takovou logickou hříčku
> v Javascriptu a teď jsem narazil na docela zásadní problém. Ve
> čtvercové síti, řekněme 10x10 čtverců, je výchozí a cílový bod,
> každý v jiném čtverci. Dále se v síti nacházejí překážky, které
> je potřeba inteligentně obejít. Zajímalo by mě obecné řešení,
> jak najít optimální cestu z výchozího do cílového bodu, aniž by
> se objekt někde zaseknul ,nebo se nevracel na místa, kde už byl,
> apod. Prostudoval jsem si nějaké materály o této problematice a 
> vyplynulo z nich, že hledání cest patří mezi složitější, takže
> si nedělám iluze o tom, že bych to dokázal naprogramovat. Přesto
> by mě zajímalo, jestli někdo už něco podobného nepsal, nebo
> aspoň teorerticky neřešil. Díky Terr

Skutecne obecne - tedy ciste matematicke - reseni predpoklada
hluboke znalosti topologie a konkretne tzv. teorie grafu, ktere
patri mezi par nejslozitejsich odvetvi matematiky. Krome toho
mi zrovna tohle na HLEDANI cesty grafem nesedi, protoze to
predpoklada, ze objekt JIZ PREDEM zna parametry grafu (tedy cele
bludiste) a cestu si proste spocita, coz IMHO neni zrovna to,
co jsi chtel.

Myslim, ze zajimavejsi by tady bylo empiricke reseni, kde objekt
bude mit v pameti celou matici, na zacatku cesty cistou, a pri
postupnem prochazeni si bude u kazde bunky zaznamenavat faktory
potrebne pro dalsi vyvoj cesty. Ale nebude jich malo a nebude
vubec trivialni je potom spravne vyhodnocovat pro vyvoj dalsi
cesty. Budou to asi predevsim:

- volne smery z bunky
- zavrene smery z bunky
- jiz pouzite volne smery a jejich vysledek
- historie pruchodu aktualni bunkou (orientovana!)
- atd...

Ale uvedom si, ze to vse bude velice rychle narustat a velice
brzy se v tom totalne zahrabes. Ono totiz i takovehle empiricke
reseni, ma li byt skutecne exaktni a komplexni, vyzaduje pouzit
postupy z oblasti AI.

Takze bych spise tomu objektu dovolil urcita chybna rozhodnuti,
jako napriklad obcasne navraty na mista, kde uz (neuspesne)
hledal, pouzil bych nahodne (i kdyz redukovane) rozhodovani,
a cely postup zapisu a vyhodnocovani parametru dane bunky bych
aproximoval jen na nejnutnejsi faktory potrebne k tomu, aby se
mi ten objekt nekde nezacyklil a/nebo nezasekl.

Je mi jasne, ze jsem ti vlastne poskytl jen 'moudre kecy' a nijak
nepomohl s vlastnim resenim, ale ono to skutecne neni trivialni,
i kdyz by to tak pri pohledu na mrizku 10x10 mohlo vypadat...

pako Paco. 



______________________________________________________________________
Reklama:
Mapy Prahy, Brna a Cech najdete na http://www.mapy.cz



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 14. 06. 2002, 12:05 CEST