Konečně zorganizovaný čas? Ano, s WinOrganizerem! Jan Šindelář 11.8.2003 z http://www.zive.cz/ Hledáte vhodný program pro ukládání poznámek, plánování času, schůzek a úkolů? Pak zkuste WinOrganizer a nebudete litovat. Dlouho jsem hledal šikovný software, pomocí kterého bych si mohl evidovat všechny své povinnosti, úkoly a jejich termíny, jednoduché poznámky a podobně. Prostě takový jednoduchý diář a plánovací kalendář. V běžné kanceláři je volba poměrně jasná, vyhrává obvykle Outlook. Já ale potřeboval spíše něco menšího, levnějšího, přehledného a přitom s dostatkem funkcí. Prostě něco "na doma", kde používám pro elektronickou poštu jiný program a nechci jej zbytečně narušovat "velkým Outlookem". Na internetu se podobné programy dají nalézt v kategorii tzv. PIM neboli Personal Information Manager. Nalézt se jich dá relativně málo, vzhledem k jiným kategoriím programů. Těch opravdu dobrých je pak ještě méně a docela mě zamrzelo, že v kategorii freeware je situace poměrně zoufalá. Možná jsem jen neměl štěstí při hledání, takže pokud někdo z vás ví o nějakém opravdu dobrém PIM programu, který je zdarma, nechť se v diskusi pod článkem podělí i s námi ostatními. Já se však musel soustředit na kategorii shareware a z deseti nejznámějších a nejlepších programů jsem si zvolil právě WinOrganizer. Pokusím se vám teď naznačit proč. Moje požadavky na podobný program jsou vlastně poměrně skromné. Celá agenda musí být rozdělena na 3 části - úkoly, události a případně poznámky. Úkoly jsou nějaké činnosti či povinnosti, které mají být splněny do určitého termínu. Konkrétní úkoly mají svou prioritu a další parametry (viz. dále) a program nám jednotlivé termíny připomíná. Události zase evidují jistá důležitá opakující se data (svátky, výročí) nebo prostě jednotlivé události (např. schůzky). Poslední částí (a musím říci nejméně důležitou, tedy alespoň pro mě) jsou Poznámky, což není nic jiného než prostě jednotlivé textové poznámky, ve kterých si můžete cokoliv zapsat. Všechny další funkce programu navíc jsou sice plusem, ale nejsou nutné. Vše musí být přehledné a snadno ovladatelné. Jaký je tedy v tomto směru WinOrganizer? Instalace (instalační program má necelé 4 MB) je standardní a bezproblémová. Navíc si můžete stáhnout i jazykový balík, takže program pak umí "mluvit" kromě angličtiny ještě dalšími 26 jazyky včetně češtiny, což je jistě velmi příjemné. Základní prostředí programu je přehledné a vzdáleně připomíná svým systémem Outlook Express. Obrazovka je rozdělena na tři hlavní oblasti. V levé části je jakýsi stromovitý seznam "složek", které si můžete libovolně vytvářet a uspořádat, přičemž každá složka je jistého typu - Poznámky, Události, Úkoly a Kontakty. Pravá část okna je pak rozdělena na horní a dolní polovinu, přičemž v horní polovině naleznete seznam jednotlivých záznamů (podle zvolené kategorie, tedy seznam úkolů, seznam událostí apod.) a výběrem některého z nich se pak v dolní části okna zobrazí detailní informace. Představu si jistě uděláte sami z přiloženého obrázku. Celé to vizuálně připomíná rozevřený kroužkový diář, ale můžete tento efekt i vypnout. Prostředí programu pak doplňuje obligátní menu, toolbar s ikonkami na rychlou aktivaci hlavních funkcí a stavový řádek. Vše je provedeno v dnes moderním a u vývojářů oblíbeném (nevím jak u uživatelů) stylu Office XP, ale i to se dá vypnout a aktivovat tak "obyčejné" menu. Nyní si projdeme jednotlivé základní funkce a začneme u Úkolů. Kliknutím na příslušné tlačítko pro přidání nového úkolu se otevře okno s "prázdným" úkolem a na vás je, vyplnit všechny potřebné údaje a parametry. Nejprve je to název úkolu, což je položka, kterou pak uvidíte v seznamu ostatních úkolů a na první pohled konkrétní úkol identifikuje. Kromě toho můžete vložit k úkolu i další textový komentář libovolné délky, který může být libovolně formátovaný, obsahovat obrázky, tabulky a ve kterém můžete popsat detaily daného úkolu. Nezbytnou součástí každého úkolu je termín jeho splnění. Zde máte opravdu obrovské možnosti nastavení. Kromě jednoduchého jednotlivého data a času můžete nastavit i opakující se úkoly a všechny možné kombinace. Dále si můžete nastavit, jak dlouho předem chcete na vypršení lhůty upozornit, způsoby opakování upozornění, automatické přesouvání nesplněného úkolu na další termín a podobně. Jako upozornění se jednak zobrazí malé okno s příslušným textem, které může být doprovázeno zvukem (vámi zvolený wav nebo dokonce i pípnutí PC speakeru). Navíc můžete nechat spustit libovolnou aplikaci či dokument, takže se vám v zadaný čas otevře kupříkladu právě ten dokument, na kterém máte pracovat a pak už nemůžete couvnout. :) U každého úkolu je možné ještě nastavit jeho důležitost, stav (spuštěn, odložen, běží...) a kolik procent práce je již hotovo. Události, to je další klíčová oblast. Okno nastavení je velmi podobné Úkolům s tím rozdílem, že událost je fixována na konkrétní (případně pravidelně se opakující) datum. Vy si jen, podobně jako u úkolů, uděláte popis dané události a program vás pak může upozornit například týden před narozeninami důležité osoby. V základním seznamu událostí pak vidíte krátký popis události, kdy nastane a kolik zbývá dní. Poznámky slouží k ukládání libovolných textových dat. Možnosti jsou opět stejné jako u událostí a úkolů, takže můžete vložit libovolně formátovaný text, obrázky i tabulky. S poznámkami není spojeno žádné datum ani upozorňování na vypršení termínu, takže vlastně není dále co dodat. Poslední oblastí jsou Kontakty, neboli adresář vašich známých. I tato část je velmi propracovaná. O každém člověku můžete uložit velké množství osobních údajů, fotografii, logo firmy, komentáře apod. Databázi můžete i importovat z jiného programu, i když poněkud nešikovně pomocí souboru csv (či text), do kterého musí být daná aplikace schopna databázi vyexportovat. Škoda, že program neobsahuje interní podporu alespoň pro Adresář z Windows, ale i složitější způsob přes csv soubor je bez větších problémů použitelný. Máte-li v počítači modem s hlasovými funkcemi, stačí v adresáři kliknout na příslušnou osobu, otevře se jednoduchý komunikační terminál a číslo bude vytočeno. Celý takto šikovný program by byl jen poloviční, kdyby neumožňoval jednak zobrazovat a také tisknout přehledy událostí a úkolů na zvolené časové období. Pro rychlou orientaci máte vlevo dole na stavové liště tlačítko, po jehož kliknutí se zobrazí přehled událostí a úkolů na dnešní den. Zároveň si v otevřeném okně můžete nechat jedním kliknutím zobrazit následující týden či měsíc nebo libovolné datum, které vás zajímá. Vše si můžete nechat vytisknout ve velmi pěkných přehledech. Šikovně s ohledem na zálohování je provedeno i ukládání veškeré agendy. Vše je totiž uloženo pouze do jednoho souboru (databáze). Těch můžete mít kolik jen chcete (například každý člen rodiny vlastní) a orientovat se v nich můžete pomocí jednoduchého správce databází. V něm lze například nastavit, které databáze budou automaticky načteny spolu se spuštěním programu a podobně. Jelikož se jedná o program, který vlastně shromažďuje řadu osobních informací o jednotlivém člověku, je myšleno i na bezpečnost. Každý dokument nebo jen jeho část (složka) může být chráněna heslem, bez kterého se k údajům nedostanete. Program samozřejmě obsahuje i dialog pro nastavení základních vlastností programu jako jsou vizuální prvky, automatické ukládání, automatické spouštění spolu se systémem a podobně. Co tedy říci na závěr? Musím přiznat, že se mi program velmi líbí a proto možná tato recenze vyzněla až příliš nekriticky. Možná je to tím, že prostě přesně odpovídá mojí představě a vyhovuje mi jeho ovládání. S programem jsem za dobu používání neměl žádné problémy a nikdy se mi nezhroutil. Jediný háček tak zůstává cena. I když je zkušební verze plně funkční (pouze se po spuštění zobrazí jednoduchý informační dialog o registraci, který je potřeba odkliknout), za jeho legální užívání je potřeba zaplatit $40, což není málo. Autoři z TGS Labs ale odvedli kus práce a už jsem viděl mnohem horší software za vyšší cenu.Received on Tue, 22 Jun 2004 06:41:27 +0100
This archive was generated by hypermail 2.1.8 : 22. 06. 2004, 07:42 CEST