Re: pf

From: pf (pfz@rps.cz)
Date: 15. 06. 2001, 14:53 CEST


Tusim, ze v Budhismu existuje take nejaka hierarchie a ze Buhismus
nepripousti zadne diskuse, obdobne treba teto diskusi, ktera zpochybnuje
podstatu Budhismu. Existuji tam take duchovni bytosti?
Existuje tam naprosta absolutni podrizenost svemu uciteli atp.?
pf
............
>> V prvnim priblizeni mne pripada Budhismus i pro racionalne
>> uvazujici lidi
>> pochopitelnejsi a  perspektivnejsi, nez nabozenstvi, ktera
>> pouzivaji Boha
>> zprostredkovaneho pres vyvolene jedince. Je Budhismus
>> nabozenstvi, nebo co
>> to vlastne je?
>> pf
>
>V tom smyslu, jak je nabozenstvi v nasi kulture chapano, neni nabozenstvim.
>Neni o zadnem bohu, je o mysli. Neni "religii", protoze "re" implikuje
>navraty do ztracenych raju, kterym neni mozno duverovat. Kdyz jsme z nich
>spadli jednou, kde je zaruka, ze se to nestane kdykoliv znovu? Mohl by byt
>"ligii" ve smyslu toho slova - sjednoceni. Neco jako sjednoceni se svou
>prirozenou absolutni podstatou.
>
>Spis se da rict, ze hraje roli nabozenstvi tam, kde neznaji nabozenstvi
>viry. Ma v tomhle smyslu i cirkve a propojeni se staty (byvaly Tibet,
>Bhutan).
>
>Obsahuje i filosofii, ale neni jen filosofii, protoze tim, kdyz clovek
>studuje nejakou filosofii, jeste neni schopen nic podstatneho zmenit v
>prozivani sveta na opravdu hlubokych urovnich - emoce, celkove psychicke
>ladeni atd.
>
>V tom smyslu by jej nekdo mohl nazvat psychologii a b. ma v sobe urcite
>psychologicke prvky a metody, protoze pracuje s mysli. Ovsem tam, kde bezna
>psychologie konci, buddhismus zacina. Psychologie dovede cloveka do stavu,
>kdy je schopen "normalne" (norma neexistuje) fungovat ve spolecnosti, ve
>vztazich. Ale buddhisticke metody vedou k totalne odlisnemu prozivani sveta
>a mysli, k urovnim, o kterych jsem se zminil, kdy s clovekem nehne bolest,
>nejake ztraty, nic vnejsiho. Zaroven vsak clovek tem "filmum" rozumi, jen
>neni v jejich vleku.
>Psychologie zkratka vede k "normalnimu fungovani", buddhismus k poznani, ze
>i norma je jen koncept, ze existuje jen zakladni svoboda - podstata mysli,
>ze existuji takove urovne prozivani sveta a mysli, ktere si "normalni"
>clovek nedokaze ani predstavit.
>
>Asi je b. nejbliz necemu, co by se dalo nazvat hlubinnou psychologii, ktera
>pracuje se vsemi aspekty mysli, vcetne hlubokych rovin podvedomi, ktere se
v
>moderni psychologii oznacuji jako "kolektivni nevedomi" atd. Moderni
>psychologie radu buddhistickych metod prejala. Odtud souvislosti treba s
>pojmem "emocionalni kvocient" pouzivany v managerskych skolach atd. Napr
>Jung psal uvodniky ke kniham o buddhismu.
>
>R.
>
>--
>------------------- konference casopisu Internet -----------------------
>Archiv a instrukce pro odhlaseni/prihlaseni na http://internet.nawebu.cz
>   FAQ a objednavka jeho aktualizaci mailem na http://www.kab.cz/faq/
>------------------------------------------------------------------------



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 10. 08. 2001, 14:36 CEST