Tusim, ze v Budhismu existuje take nejaka hierarchie a ze Buhismus nepripousti zadne diskuse, obdobne treba teto diskusi, ktera zpochybnuje podstatu Budhismu. Existuji tam take duchovni bytosti? Existuje tam naprosta absolutni podrizenost svemu uciteli atp.? pf ............ >> V prvnim priblizeni mne pripada Budhismus i pro racionalne >> uvazujici lidi >> pochopitelnejsi a perspektivnejsi, nez nabozenstvi, ktera >> pouzivaji Boha >> zprostredkovaneho pres vyvolene jedince. Je Budhismus >> nabozenstvi, nebo co >> to vlastne je? >> pf > >V tom smyslu, jak je nabozenstvi v nasi kulture chapano, neni nabozenstvim. >Neni o zadnem bohu, je o mysli. Neni "religii", protoze "re" implikuje >navraty do ztracenych raju, kterym neni mozno duverovat. Kdyz jsme z nich >spadli jednou, kde je zaruka, ze se to nestane kdykoliv znovu? Mohl by byt >"ligii" ve smyslu toho slova - sjednoceni. Neco jako sjednoceni se svou >prirozenou absolutni podstatou. > >Spis se da rict, ze hraje roli nabozenstvi tam, kde neznaji nabozenstvi >viry. Ma v tomhle smyslu i cirkve a propojeni se staty (byvaly Tibet, >Bhutan). > >Obsahuje i filosofii, ale neni jen filosofii, protoze tim, kdyz clovek >studuje nejakou filosofii, jeste neni schopen nic podstatneho zmenit v >prozivani sveta na opravdu hlubokych urovnich - emoce, celkove psychicke >ladeni atd. > >V tom smyslu by jej nekdo mohl nazvat psychologii a b. ma v sobe urcite >psychologicke prvky a metody, protoze pracuje s mysli. Ovsem tam, kde bezna >psychologie konci, buddhismus zacina. Psychologie dovede cloveka do stavu, >kdy je schopen "normalne" (norma neexistuje) fungovat ve spolecnosti, ve >vztazich. Ale buddhisticke metody vedou k totalne odlisnemu prozivani sveta >a mysli, k urovnim, o kterych jsem se zminil, kdy s clovekem nehne bolest, >nejake ztraty, nic vnejsiho. Zaroven vsak clovek tem "filmum" rozumi, jen >neni v jejich vleku. >Psychologie zkratka vede k "normalnimu fungovani", buddhismus k poznani, ze >i norma je jen koncept, ze existuje jen zakladni svoboda - podstata mysli, >ze existuji takove urovne prozivani sveta a mysli, ktere si "normalni" >clovek nedokaze ani predstavit. > >Asi je b. nejbliz necemu, co by se dalo nazvat hlubinnou psychologii, ktera >pracuje se vsemi aspekty mysli, vcetne hlubokych rovin podvedomi, ktere se v >moderni psychologii oznacuji jako "kolektivni nevedomi" atd. Moderni >psychologie radu buddhistickych metod prejala. Odtud souvislosti treba s >pojmem "emocionalni kvocient" pouzivany v managerskych skolach atd. Napr >Jung psal uvodniky ke kniham o buddhismu. > >R. > >-- >------------------- konference casopisu Internet ----------------------- >Archiv a instrukce pro odhlaseni/prihlaseni na http://internet.nawebu.cz > FAQ a objednavka jeho aktualizaci mailem na http://www.kab.cz/faq/ >------------------------------------------------------------------------
This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 10. 08. 2001, 14:36 CEST