Re: Sestava PC - porada

From: Tuma (tumal@atlas.cz)
Date: 11. 03. 2000, 10:40 CET


K uvedene sestave bych spise vzal "plnou" TNT2 a reproduktory Yamaha YST-M15?
(A mozna do prace zvukovku Quad Xtreme s rádiem, domu SB Live. Co treba desku Abit BE6 a modem 3Com - Robotics  a  monitor Targa 19110A, a ... )

Zdravi Tuma





--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Polemicka zkusenost zacatecnika k predmetu:
(Omlouvam se veteranum, kteri mohou byt pohorseni primitivni presentaci jim znamych faktu. Pro mne to jsou NYNI znama fakta.)

Po  mnohonasobne instalaci systemu a do registru zapisujicich programu se mne zmocnuje beznadej pri snaze o jakoustakous vzajemnou spolupraci slepence dilu, koupenych od obskurnich podnikavcu, at uz tzv. renomovanych, ci jinych firem.

Neni nad hotovy stroj s instalovanym softwarem, vyladeny znalci. Ovsem na nej nejsou prostredky. (Temi znalci nemyslim nektere ceske prodejce, techniky, managery a ostatni odborniky, se_ kterymi_ jsem_ se_ ve_ sfere_ "byznysu"_ setkal.)

Laicke doporuceni zajemcum o koupi pocitacovych soucasti:

NEMATE-LI NA HOTOVY STROJ S INSTALOVANYM SOFTWARE A ZAJISTENY KVALITNI SERVIS A PROTO SESAZUJETE NEBO UPGRADUJETE POCITAC SAMI PRO RADOST, NEZAPOMENTE NA PREDCHOZI PECLIVY PRUZKUM MANUALU KE KOMPONENTUM, KTERE PLANUJETE KOUPIT. Odkazy na manualy a dalsi udaje byvaji na strankach vyrobcu. Odkazy lze nalezt i v nekterych cenicich.

Vypravite-li se k obskurnim ceskym prodejcum vypocetni techniky bez zcela presne definovanych pozadavku a dobrych znalosti, na 100% (sto procent) odejdete bud s jasnym smejdem, nebo s necim, co byste si sami nikdy nevybrali.

Uvazujte nad udaji vyrobce, nad_odbornymi_udaji na WWW,  napr. tomshardware. ad. a zajimejte se o zkusenost_ beznych_ uzivatelu (napr. na Mageu na Pctuningu). Recenze v odbornych casopisech je nutno brat obezretne , nebot ne vzdy jsou nedostatky jasne sdeleny (reklama vyrobcu a distribuce tvori asi nemaly prijem). To, co posuzujici uz prezentuje jako "nepodstatne a drobne chyby jinak bezvadneho vyrobku" muze byt pro vas kamenem urazu. Navic mejte na pameti, ze vyrobce nebo distributor muze do testu dodat vyladeny a optimalizovany - ne zcela seriovy - vyrobek, ktery vsak jiz vy dostat nemusite. 

(Vysledky nekterych testu v odborny casopisech nesvedci o zvlastni peci, ktera by podle predchoziho odstavce mohla byt vyrobkum ze strany vyrobcu nebo ditributoru ci prodejcu venovana, prave naopak. Proc se tak deje, je zahadou.)

Sepiste pozadovane udaje - udelejte jakousi objednavku, do ktere nezapomente uvest verzi vyrobku a jeho variantu, opiste z manualu dodavane prislusenstvi, pripadne doplnte dalsi vami pozadovane (Option). Trvejte na kompletni dodavce, presne podle objednavky.

Nebude-li obchodnik schopen nebo ochoten v rozumnem a nejlepe pisemne dohodnutem terminu obstarat vami pozadovane zbozi, nedelejte ustupky, nedbejte na jeho reci a jdete jinam.

Predem si zjistete delku zarucni doby. I obskurni prodejci musi dodrzet zakonne minimum sest mesicu, ale ani den dele. Pritom na modemy a sitove karty byva vyrobcem davana zaruka dozivotni (do modernizace technologie) obvykle petileta, na graficke karty obvykle aspon dva roky atd. O delce zarucni doby na jednotlive vyrobky se znovu ujistete pred zaplacenim. Doba na jednotlive vyrobky musi byt z faktury/uctu zrejma. Jinak se vam muze stat, ze pri objednavce bude prodejce zonglovat roky zaruky, a vy se doma doctete jen o obligatnich sesti mesicich. 

Vzhledem k tomu, ze patrne budete kupovat zbozi urcene pro velkoobchod, dostanete vse jen v jednoduchem obalu, nebo ani v nem ne. Procesory, pameti, ale i dalsi soucasti mohou byt "jete", tedy jiz pouzite. Fakt zkouseni by nebyl az takovy spatny, naopak, soucastka, ktera osvedcila svoje kvality v provozu, byva postacujici i nadale. Myslite si vsak, ze ten dobrak za pultem pamet "zkousel" proto, aby mel jistotu, za vam proda jen to nejlepsi? Je to kram, ktery se bud jemu samemu, nebo jeho znamym nehodil, a vy si ho odnese za cenu, v ceniku uvedenou.

Dalsi specialitou, na kterou je zapotrebi davat pozor, je prislusenstvi. Nebudete-li se ridit vyse uvedenou radou a nebudete presne vedet, jake ma mit vami zakoupeny vyrobek prislusenstvi, tak az v klidu pri louskani desetijazycneho (ovsem bez cestiny) manualu treba zjistite, ze schazi kablik, srouby, panylek s konektory. V takovem pripade vam preji prijemne jednani s ceskymi obskurnimi prodejci vypocetni techniky (tedy nejen te :-[ ).

Pri prevzeti zbozi prohlednete vsechny soucastky, zkontrolujte typ, verzi, variantu, provedeni a v pripade nejasnosti pozadejte prodavajiciho o objasneni. Veskere identifikacni udaje na vyrobku by se mely shodovat s udaji ve fakture/uctu a dodana dokumentace at uz tistena nebo na CD vcetne ovladacu musi byt urcena pro vami zakoupeny vyrobek. Zkontrolujte take uplnost prislusenstvi, homologacni ad. znacky (napr. visacka u originalnich mysi Microsoft, rozhodnuti o schvaleni vcetne obou razitek u modemu). Vse prohlednete pomalu a PECLIVE, bez ohledu na prodavajiciho i dalsi zakazniky. PLATIT budete vy. Zjistite-li nesoulad v udajich, ktery vam prodavajici nedokaze srozumitelne vysvetlit, jdete jinam.

Kupujete-li vyrobek, ktery lze na miste vyzkouset a vy jej vyzkouset chcete, trvejte na predvedeni. Mrmla-li prodejce neco o tom, ze se za patnact let nesetkal u tohoto vyrobku se zavadou, apod. nekupujete a jdete jinam. 

Pri koupi (zejmena drazsiho nebo velkeho tezkeho) monitoru trvejte na jeho vyzkouseni Nokiatestem nebo podobnym programem, a to ve vsech vami pozadovanych rozlisenich. Prijdete-li az doma na to, ze 15" monitor, ktery se pri rozliseni 640×480 jevil jako dobry, je kvuli neostrosti v rozich pri rozliseni 800×600 na psani pouzitelny jen s obtizemi, zkuste jej proto reklamovat!!!!

U vyrobku jejichz zkouseni na miste je problematicke, venujte aspon trochu casu jeho vyzualni kontrole (vyrobek prohlednete) a nedbejte pobavenych anebo zlostnych pohledu obsluhy. Oni budou mit vase penize, i kdyz vy doma zjistite zavadu.

Jeden poznatek z velkoobchodu: pro vas nejdulezitejsi osobou neni salesman (businessman, sales manager?) ktery s vami obvykle slusne sepise zakazku, ani upjata inkasujici cashier, ale chlapik ve skladu, rozhodujici o tom, nakolik spatne zbozi dostanete. (Sales manager na dotaz, tykajici se provedeni: "To si dohodnete ve skladu".)

Zda-li se vam zivot fadni - proste nuda, bezte zazit vzruso a neco v Cechach v pocitacove prodejne reklamujte. Paklize presto uspejete (a to uz musi byt) budte si jisti, ze ten smejd si odnesou hned dalsi zakaznici, zrovna tak, jak se to stalo vam.

Kupujete-li v bazaru apod., pak jedine tam, kde vam nabidnou moznost vratit zbozi do napr. tri dnu. Nezapomente se zeptat, proc je nektery zvlast levny vyrobek tak levny, u pocitace zkuste funkcnost mysi a paralelniho portu, zkuste, jak pracuje monitor ve vsech vami pozadovanych rezimech. Nezapomente take potyrat disk (aspon programy scandisk a defrag). 

Na pouzite zbozi neni zaruka, na zbozi zlevnene se nevztahuje jen na pricinu zlevneni - to je rozdil. Zbozi lacinejsi z akci (vyprodeje apod.) je jako kazde jine, vcetne plne zaruky minimalne sestimesicni. Zaruka je vasi jedinou nadeji presto, ze reklamace u ceskych obskurnich prodejcu neni snadnou zalezitosti. Nakonec se povede, ale dlouho to trva (zavada/kysely ksicht ceskeho podnikavce/znalecky posudek/soud/odvolaci soud), a ty nervy!

Proto desetkrat, dvacetkrat merte, nez budete rezat. Nespechejte, zvazujte, vybirejte. Nebojte se, ze vami vybrany vyrobek uz jinde nekoupite a nevahejte rici "nechci, nekoupim", bude-li jednani prodavace byt jen trochu neseriozni. Jiste ani tak nemusite dostat to nejlepsi v mezich dovozu a vasich penezenek. Budete ale mit dobry pocit, ze jste udelali pro vec maximum.













This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 10. 08. 2001, 14:28 CEST